24 February 2015

Resepi Spaghetti Bolognese

Assalamualaikum! haiiiiiii :D Harini iolls nak share resepi spaghetti. Dulu aku ingat susah sangat nak buat sebab search kat internet kemain banyak bahan bahan dia. I ni kan jenis yang tak rajin hewhew so aku pon belajarlah dengan member aku guna cara yang paaaaaaling simple. Betul ni aku tak tipu. Aku ni tak de lah suka makan spaghetti sangat. Kalau western food tu aku prefer chicken chop tapi sebab nik cakap dia suka western food so iolls pon belajarlah one of it hewhew tp dia pon sama dengan aku. Dia lagi suka chicken chop tapi nanti nantilah I belajar sebab tak jumpa resepi yang senang lagi.

Okay lah kita start sekarang ye..

Bahan-bahan:

  • 1 ulas bawang besar (dipotong dadu)
  • 1 botol sos speghetti (aku guna yang kimball)
  • 1 botol sos tomoto @ 1 botol sos cili (size yang sederhana tau. Ni boleh salah satu. Kalau nak pedas sos cili lah tp kalau x nak pedas letak lah sos tomato tapi haritu aku campur sos tomato sikit and sos cili lebih sikit. Tak de lah muak sangat sebab aku tak suka sos tomato hehe)
  • 1 tin cendawan butang, mixed vegetable (ni option je. Nanti potonglah empat ke)
  • 1 packet daging kisar
  • sedikit garam dan gula
Cara-cara:

a) Kuah
  1. Mula mula tumis bawang besar sampai jadi layu je jangan over sangat tau nanti tak sedap pastu masukkan sos speghetti satu botol. Nanti masukkanlah air dalam botol tu sayang lak kalau ada lebih lebih yedak hewhew
  2. Lepastu masukkan sos tomato @ sos cili. Then tunggu lah kejap bagi dia mendidih sikit ke.
  3. Masukkan cendawan ke mixed vagetable ke apa apa yang korang nak masuklah
  4. Last sekali masukkan daging kisar. lenyek lenyek dia bagi dia jadi size yang sama, ratakan. Tunggulah dia masak sikit. Masukkan gula garam secukupnya.


b) Mee

  1. cara nak rebus dia kalau nak cepatlahkan. Aku masukkan air panas dalam periuk pastu letak atas api. So nanti dia cepatlah mendidih. Masukkan minyak sikit biar dia tak melekat nanti. Bila dah mendidih tu masukkan mee tu tapi korang kena genggam mee tu letak kat bahagian tengah periuk pastu lepaskan. Nantikan dia jadi berselerak keliling periuk. Ada jenis mee yang kena rebus lama, ada jenis mee kena rebus kejap je. Ikutlah mee apa yang korang pakai hehe



Thanks for reading, enjoy , feel free to drop your comment and follow me :)

No comments: