18 May 2014

Nasihat Si Ayah

Assalamualaikum

Alkisah di suatu tengah hari yang indah nan nyaman lagi, duduklah beramai-ramai anak-beranak di meja makan sambil menikmati juadah tengah hari mereka. Mereka berbual-bual sambil bergelak ketawa, riang ria bersama nestle cornflakes (eceheyyy selingan iklan jap). Sesudah makan beredarlah anak-anak ini ke ruang tamu. Dan tiba-tiba jeng jeng jenggggggg curious tak? tak? sukahatilah. Tetiba....

Si Ayah : Kakak! Ijat! Meh datang sini jap. Ada benda nak cakap.

Gua jadi curious tetiba. "nak cakap pasal apa ni? aku ada buat salah ke? ke pasal....." *bermonolog di dalam hati*

Si Anak: Ye bah.

Si Ayah: Ni kakak, babah nak pesan sikit ni.

Me: *dalam hati*Haa dah mesti ada kena mengena dengan aku ni. Habislah! *tepu dahi*

Si Ayah: Nak cakap sikit je. Kat ijat pon sama. Tau tak kenapa orang yang lawa lawa selalu kena cerai dengan suami? Tapi kalau yang tak berapa nak lawa tu boleh kekal? Kadang-kadang tu ada jugak yang bercerai dengan yang lawa tapi kahwin dengan yang kurang sikit dan kekal. Tau kenapa? Yelah satu pasal jodoh tapi kalau sebab lain, tau?

Me: hmm hmm hmm entoh le. Sebab busy kot. Kot lahhhh

Si Ayah : Haa disebabkan busylah si isteri selalu tak dapat teman si suami makan kat meja. Ada tu dah masak masak "haa abang makanlah saya nak tidur" si isteri pon terbongkang tidoq kat ruang tamu. Dan si suami pon makan lah sorang sorang. Dari situlah syaithonnnnn akan menghasut "haa kau tengok lah isteri kau tu. Ada ke patut tak teman kau. Biar kat kau makan sorang sorang. Ish memang tak boleh buat bini. Kau cari lain je lah muahahahahahahahahahhaha" so dari sinilah timbul lah segala porak peranda. At least kalau si isteri melayan suami kt meja makan tu tak de lah suami sunyi sangat. Boleh borak-borak kan. Cuba tengok mama ni. Selalu ada sebelah babah kalau makan. Tu sebab babah sayang mama. Kan mama? :D

Tersenyum banggalah si ayah ni hahaha nampak tak apa yang aku cuba sampaikan ni? bukan nak sampaikan yang mak aku teman ayah aku tapi tanggungjawab tu. Aku tanya gak tapi kalau dah busy cemana? yelah kalau jadi doktorkan mana sama kerja selalunya kan. Then ayah aku cakap "tu lain ceritalah. Nak buat camne kalau tak dapat teman. Suami kenalah faham".

Ijat: Haa dengar tu kak. Jaga perut suami baru lah bahagia  (elehhhh cakap cm tu sebab dia suka makan =.=)

Aku pernah dengar orang cakap kalau perut suami boroi tu biar lah tu tandanya suami bahagia, yelah isteri pandai masak letuwww. Kalau hari kerja selalu busy and selalu maid yang masak so setiap hujung minggu tu masaklah untuk suami. Haa insyaAllah bahagia le tuuu. Aku nasihat macamlah aku dah kahwin kah! tak de lah ni saja je lah kongsi kongsi :)

Assalamualaikum.
Thanks for reading, enjoy , feel free to drop your comment and follow me :)

No comments: