22 April 2014

Ujian Kematangan

Assalamualaikum

Hai semua! kalini i nak jadi pakar motivasi boleh dak? boleh takkkkk?! tapi aku jadikan cerita ni cerita aku la tapi tapi tapi dan tapi tak de kena mengena pun dengan kehidupan aku. Kehidupan aku normal. Ceh normal tuuu. Aku dengan kawan kawan aku hidup bahagia je dalam rumah wohoooo!  kiranya entry kalini aku cakap general tapi aku letakkan diri aku ye ye.

"Bulan ni bulan yang stress ye. Stress sangat sangat. Macam macam jadi. Macam macam dugaan. Daripada dugaan yang disangka sampailah yang tak dijangka. Tapi percayalah setiap dugaan tu ada hikmahnya.

Aku teringat ayat yang pernah diucapkan oleh seseorang (ayat essay sgt engko ni haha) "Kami (Allah) takkan putuskan dugaan sehinggalah engkau redha dengan dugaan kau" lebih kurang cam ni lah ayat tu. Maaf kalau tersilap. InsyaAllah aku akan sentiasa pegang dengan kata-kata ni sebab masa ni lah kematangan dan kesabaran diuji.

Kalau dulu mungkin eh bukan mungkin tapi memang aku akan melenting tapi sekarang aku akan cuba bersabar, aku akan cuba untuk lebih matang. Sampai bila nak duduk ditakuk yang lama. Bukan aku tak perasan dengan semua yang jadi lately ni. Aku perasan tapi saja aku diamkan. Diam tak bermakna aku tak tau. Diam tak bermakna semua orang boleh pijak aku. Diam tak bermakna aku kalah. Diam tak bermakna aku tak marah tapi semua tu sia-sia kalau kita layankan.

Aku tak nak jadi macam dulu. Ada masalah aku hebohkan. Aku tak nak dan aku sedang mencuba. Sebab itu bila orang tanya aku ada masalah dengan sesape pun aku akan senyap je. Aku akan jawab "kiteorang okay je. Jangan percaya cakap orang. Aku tak de masalah papepun dengan orang lain" Ye, percayalah memang aku tak de masalah dengan orang lain tapi orang lain aku tak tau lah macam mana. So, sama-samalah kita jaga aib kawan-kawan.

Mungkin aku tak sebaik macam ni tapi tu dulu. Sekarang aku masih mencuba untuk berubah. Jangan judge aku based on masa silam aku. Aku tau aku banyak buat salah, aku banyak ikut kepala sendiri je tapi tak salah untuk seseorang tu berubahkan? Tak salahkan? Aku tanya ni. Pukul kang kahkah pinjam ayat ye Rai :P Mungkin orang yang baca blog aku ni dia akan cakap "hek eleh minat ni kecoh bak hang. Aku nak berubah pun aku tak cerita pun. Aku ada masalah pun aku tak cerita kat media sosial" Aku bukan nak kecoh. Aku bukan nak bagitau satu dunia tapi niat aku untuk bagi motivasi kat diri sendiri ataupun kat kawan kawan yang tengah down. Aku tak nak dorang bertindak melulu je.

BERFIKIR. Itu paling penting and yang penting jugak biarlah apa pun orang nak cakap pasal kita, bila semua orang nak downkan kita tapi janganlah sesekali kita memusuhi dorang, jangan kita ikut sama perangai dorang, jangan sesekali down! Bangkitlah dari jatuh! Biarpun berkali-kali kita jatuh, jangan biarkan semua orang terus pijak kita. Ingat, kita pun ada maruah tapi janganlah pulak engkau pergi serang dia. Dok le gitu. Cuma nasihat kat diri sendiri setiap kesusahan ada kesenangan. Setiap kedukaan ada kegembiraan. Masih ramai lagi yang sanggup hulurkan tangan buat kita. Allah ada. Berdoalah kepada Allah. Berdoa supaya Allah kuatkan kita dan supaya Allah tunjukkan siapa KAWAN dan siapa LAWAN kita. Jangan down kalau tiba-tiba kita hilang kawan. Mungkin Allah nak tunjukkan siapa mereka sebenarnya. Bersangka baiklah. Bersyukurlah kita masih ada insan yang ingin sentiasa disisi kita tak kira susah atau senang. Hargailah.

Tapi percayalah setiap yang terjadi tu ada hikmahnya dan dugaan tu mematangkan kita. Belajarlah dari kesilapan. Tidak kira kesilapan yang kecil ataupun besar. Sama-sama memperbaiki diri. Bukan manusialah kalau tak buat kesalahan. Aku sentiasa ingat ayat ni "jangan rasa diri tu bagus sangat, baik sangat ke sampai nak kutuk orang lain, nak pandang serong kat orang? Tapi lihatlah diri sendiri balik. Betul sangat ke semua cara kita? Baik sangat ke kita ni? Kalau dengan kawan pun kita tak boleh terima perangai dia macam mana nanti nak hidup berumah tangga? seumur hidup kita akan bersama dia. Waktu senang dan susah. Kalau tak boleh terima pasangan seadanya hancurlah rumah tangga yang dibina tu (amboi kemain erk aku ni haha)" Kalau aku boleh terima pasangan aku seadaanya kenapa aku tak boleh terima perangai kawan aku seadanya? Tak kiralah jahat macam mana pun kawan kita tu tapi dia tetap kawan kita. Senyumlah disaat semua orang membenci kita. Senyum lah sayang :( Tak semua orang sukakan kita tapi janganlah sesekali kita membenci dorang.

Bersabarlah wahai hati. Ada hikmah semua yang jadi ni :) muhasabah diri balik. InsyaAllah pasti ada kebahagian yang sedang menanti. Yang penting buat baik je dengan semua orang yang penting Allah tau kita ikhlas berkawan dengan dorang"

Haaa terer tak aku bagi kata kata motivasi? Menusuk tak? kahkah aku pon macam suka lak dengan ayat ayat aku ni semua tapi aku tak taju kat sesape ye mahupun kawan kawan aku. Alhamdulillah aku dengan kawan kawan aku tak pernah ada masalah :) apa yang penting niat kita ye adik adik.

Assalamualaikum.

Thanks for reading, enjoy , feel free to drop your comment and follow me :)